نصب ویندوز 10 و حالت U E F I Install Windows 10 and U E F I mode

یکی از اشتباهات عمده کاربران هنگام نصب ویندوز ۱۰ این است که سعی در نصب ویندوز UEFI بر روی هارد MBR دارند.
برای نصب ویندوز UEFI باید توجه داشته باشیم که حافظه داخلی باید فرمت GPT داشته باشد؛ این درحالی است که هارد MBR برای نصب در حالت Legacy مناسب است.
مطالب مرتبط: نحوه نصب ویندوز ۱۰ به وسیله USB با پشتیبانی از UEFI
نصب ویندوز در حالت UEFI از ویندوز ویستا (SP1) به بعد پشتیبانی می شود. این درحالی است که نصب در حالت Legacy در تمام نسخه های ویندوز امکان پذیر است. حالت UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) به گونه ای عمل می کند که فیرمور مادربورد و سیستم عامل یکپارچه عمل کرده و سرعت پردازش اطلاعات اولیه و به اصطلاح بالا آمدن سیستم عامل افزایش پیدا کند. پس درصورت پشتیبانی مادربورد از UEFI، این حالت از نصب ارجح است و توصیه می شود.

شناسایی MBR یا GPT بودن هارد
برای شناسایی حالت هارد از دو روش می توانید استفاده کنید:
در محیط ویندوز
می توانید به Disk Management رفته و بر روی دیسک مورد نظر کلیک راست کرده و با زدن Properties اطلاعات هارد را مشاهده کنید:

در محیط Command Prompt
این روش مناسب وقتی است که سیستم عاملی بر روی کامپیوتر خود نداشته باشید. در این حالت در نصب (ستاپ) ویندوز با میانبر Shift+F10 می توانید پنجره ی CMD را باز کنید. سپس می توانید با نوشتن دستور های زیر به GPT یا MBR بودن عکس پی ببرید
مثلا با دستور Diskpart و List Disk مشخص است حافظه های نمونه ی ما هردو GPT هستند.
شناسایی UEFI یا MBR بودن DVD یا  فلش نصب ویندوز
شناسایی حالت ستاپ ویندوز به سه شکل امکان پذیر است:
حالت بوت شدن ستاپ
معمولا در صورتی که هنگام بوت شدن ستاپ ویندوز، لوگوی شرکت مادربورد به نمایش بیاید ستاپ برای نصب UEFI در هارد GPT مناسب است. در صورتی که لوگوی ویندوز نمایش داده شود ویندوز باید روی هارد MBR به حالت Legacy نصب شود.
فایل های داخل DVD یا فلش
عموما در صورتی که فایل های داخل DVD یا فلش نصب ویندوز دارای فولدر efi باشند حالت نصب UEFI و در غیر این صورت Legacy است.
ارور هنگام نصب ویندوز در بخش انتخاب دیسک
اگر پس از انتخاب درایو نصب ویندوز با ارور زیر روبرو شدید دیسک نصب و هارد با هم همخوانی ندارند:
در این پنجره یکی از دو نوشته ی زیر می تواند وجود داشته باشد:
WINDOWS CANNOT BE INSTALLED TO THIS DISK. THE SELECTED DISK HAS AN MBR PARTITION TABLE. ON EFI SYSTEMS, WINDOWS CAN ONLY BE INSTALLED TO GPT DISKS
و یا:
WINDOWS CANNOT BE INSTALLED TO THIS DISK. THE SELECTED DISK HAS AN MBR PARTITION STYLE
در ذیل روش حل مشکل را شرح می دهیم:
تبدیل فرمت های GPT و MBR به یکدیگر
برای این کار می توان بدون نرم افزار یا با دانلود نرم افزار اقدام کرد. استفاده از نرم افزار کار را سریعتر می کند؛ درحالی است که اگر به هیچ کامپیوتر دیگری برای بوتیبل کردن فلش دسترسی ندارید، می توانید روش بدون نرم افزار را پیش بگیرید. برای استفاده از روش بدون نرم افزار، در صورتی که فایل های مهمی در حافظه داخلی داشته باشید، نیاز به یک حافظه ی خارجی یا اکسترنال دارید.
تبدیل بدون استفاده از نرم افزار شخص ثالث
همانطور که گفته شد، این روش زمانی توصیه می شود که کامپیوتر دیگری در اختیار نداشته باشید یا به هر دلیلی تمایلی به استفاده از نرم افزار دیگری نداشته باشید. چراکه این روش در صورت وجود فایل های مهم در حافظه داخلی کمی زمان بر است. اگرچه فایل مهمی در حافظه داخلی ندارید این روش توصیه می شود.
برای تبدیل ابتدا لازم است مطمئن شوید در کل حافظه ی داخلیتان (یعنی تمام درایو های هارد داخلی) فایل مهمی نداشته باشید. درصورتی که فایل های مهمی دارید، می توانید آنها را به یک هارد اکسترنال منتقل کنید؛ اما اگر اشتباهاً ویندوزتان را حذف کرده اید، این کار را در محیط نصب ویندوز توسط فلش یا دی وی دی با روش زیر می توانید انجام دهید:
ابتدا وارد ستاپ شده و با کلید های Shift+F10 کامند را باز کنید و از طریق آن Notepad را بازکنید. توسط آن می توانید به صورت ویژوال فایل هایتان را مدیریت کنید.
با زدن گزینه All Files در پایین پنجره Open در نوتپد می توانید تمام فایل ها را مشاهده و در صورت نیاز به حافظه خارجی کپی نمایید.
■ در صورت کپی کردن فایل، پنجره ای مبنی بر کپی فایل نمایش داده نخواهد شد و بسته به حجم فایل درحال کپی، در طول مدتی که فایل درحال کپی است، پنجره های Open و Notepad از دسترس خارج خواهند شد. پس از کچی ها فایل یا فولدر، تا برگشت پنجره ی Notepad به حالت عادی صبر کنید؛ چراکه فایل در این مدت در حال کپی است.
پس از اطمینان از عدم وجود فایل موردنیاز در حافظه داخلی، اقدام به ادامه نصب نمایید. توجه کنید که در این مرحله حافظه داخلی شما پاک خواهد شد. برای جلوگیری از اشتباه در پاکسازی، حتما قبل از این مرحله حافظه خارجی یا اکسترنال خود را خارج نمایید.
در این مرحله دوباره با زدن کلید های Shift+F10 یا با بستن نوتپد درصورت باز کردن آن در مرحله بالا، به CMD بازگشته و دستور های زیر را وارد نمایید:
Diskpart
List Disk
Select disk X
(حرف X دیسکی است که در List Disk نشان داده شده.)
که معمولا عدد 0 است
clean
(برای پاک سازی تمام اطلاعات موجود در هارد(غیر قابل بازگشت))
اگر اطلاعات مهمی ندارید فرمت بجای کیلین پیشنهاد میشود.
Convert GPT یا Convert MBR بسته به حالتی که تغییر میدهید.

تبریک می گوییم. شما موفق شدید دیسک خود را تبدیل کنید. حال می توانید به نصب ویندوز در حالت مورد

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *