چند تن از مشهور‌ترین موسیقی‌دانان نابینا: Some of the most famous blind musicians

در این جامعه پر هیاهو، بخش بزرگی از زندگی افراد در دنیایی به اسم موسیقی گرفتار شده است‌. با شلوغی‌های خیابان، ترافیک‌ها و زندگی پر مشغله در تمدن‌های بزرگ شهری، امری که می‌تواند برای چند دقیقه افراد را از این شرایط، فاصله بیندازد و در موجی از انرژی‌های مثبت غرق‌ کند، موسیقی است.
اگر شما جزو افرادی هستید که زمان بسیاری را در دنیای موسیقی سپری می‌کند، حتما با خیل کثیری از موسیقی‌دانان نابینا که استعداد شگرفی در زمینه این هنر داشتند، آشنا هستید.
معرفی چند تن از مشهور‌ترین موسیقی‌دانان نابینا
حال در ادامه، شما با افرادی که در دنیای بی‌نظیر موسیقی تاثیر‌های بسزایی داشته‌اند آشنا خواهید شد. چرا که این افراد توانسته‌اند بخش بزرگی از سبک‌های گوناگون موسیقی را دگرگون کنند و یا آن را به انقلاب‌های زیبایی دعوت کنند.

• خوزه فلیسیانو
José Feliciano
اگر علاقه‌مند به موسیقی پاپ هستید، می‌توانید با یکی از خوش‌صداترین خوانندگان و ماهر‌ترین گیتاریست‌ها در دنیا آشنا شوید. خوزه مونسراته فلیسیانو، از زمانی که تازه متولد شده بود، با بیماری آب سیاه دست و پنجه نرم می‌کرد. این موسیقی‌دان اهل پورتوریکو، در همان زمانی که سن کمی داشت به نابینایی دچار شد.
فلیسیانو، اولین سازی که برای آموختن انتخاب کرد، آکاردئون بود. پس از مدتی گیتار، به عنوان ساز اصلی و مورد علاقه او، شناخته شد. او زمانی که ۹ سال بیشتر نداشت، اولین اجرای خود را تجربه کرد. سال‌های بعد به مرور در کلوپ‌های مختلف به نوازندگی پرداخت. یکی از موفقیت‌های او همکاری با کمپانی RCA بود‌. فلیسیانو پس از مدت به حدی از موفقیت رسید که رسما در فستیوال newport jazz به شرکت پرداخت. یکی از علل‌ توانایی‌ها و موفقیت‌های او تلفیق گیتار فلامینگو و بداهه نوازی‌های جاز بود.
فلیسیانو توانسته است ۸ جایزه گرمی را دریافت کند. علاوه بر آن، او با همکاری با داریوش اقبالی یکی از آثار بزرگ خود را رقم زده است. آهنگ‌سازی شعر وطن، توسط فلیسیانو صورت گرفته است.

• ری چارلز
از جمله موسیقی‌دانان سبک جاز برجسته در آمریکا، ری چارلز رابینسون، بود. ری چارلز علاوه بر خوانندگی سبک جاز و ریتم اند بلوز، در نوازندگی پیانو و کیبورد الکترونیک هم شهرت داشت. ری چارلز زمانی که در سال ۲۰۰۴ دار فانی را وداع گفت، ۷۳ ساله بود.
از جمله کسانی که در سبک خود جزو پیشروها محسوب می‌شوند ری چارلز است. او در سبک سول پیانو جزو پیشگامان قرار می‌گیرد. او توانست ریتم سول‌وار را در همه سبک‌ها تلفیق کند. بنابراین توانست در این زمینه خیلی از موسیقی‌دانان را به سمت سبک خود بکشاند.
ری چارلز زمانی که ۶ سال بیشتر نداشت، به دلیل ابتلا به آب سیاه بینایی خود را از دست داد.

• نورعلی برومند
نوبت معرفی یکی از نوابغ موسیقی نابینا در ایران است.
نورعلی برومند یکی از استادان برجسته موسیقی ایرانی بود. وی نوازنده ساز‌هایی مانند سه‌تار، تار، تنبک و سنتور بود. از دیگر فعالیت‌هایی که این استاد گرانقدر در زمینه موسیقی انجام می‌دادند، بررسی و کارشناسی آواز بود.
نورعلی برومند در زمان جوانی خود، پس از ابتلا به بیماری چشم، به نابینایی دچار شد.
نورعلی برومند از زمانی که کودک بود، استعداد موسیقیایی خود را بروز داد. وی به مرور نواختن ساز‌های تار و سه تار را نزد درویش خان پیش برد و سپس برای تحصیلات خود به برلین رهسپار شد. اما او در زمان تحصیل، آموزش موسیقی را فراموش نکرده و این مسیر را نیز ادامه داد.
نورعلی برومند در سن ۲۲ سالگی پس از تحصیل موسیقی نزد موسی معروفی، به آلمان رفته و به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت.
نورعلی برومند استاد برجسته موسیقی، به تدریس موسیقی به نوازندگان و موسقی‌دانان بسیار بزرگ ایران پرداخته و بسیاری از آن‌ها را در زمینه‌های مختلف پرورش داده است. افرادی مانند شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، اکبر گلپایگانی، حسین علیزاده و … شاگردان توانمد ایشان بوده اند.

• اندریا پوچلی
در این سفر به کشور‌های مختلف برای تقدیر از موسیقی‌دانان نابینا، سری هم به ایتالیا بزنیم و با فردی به نام، آندریا آنجل بوچلی، آشنا شویم.
آندریا بوچلی در همان دوران کودکی به علت تنبلی چشم، رنج بسیاری را متحمل شد. ،وی از ۶ سالگی به آموزش پیانو مشغول شد. او علاوه بر آموزش نوازندگی و اپرا، در زمینه ورزش و فوتبال بسیار پیشرفت کرد. اما شانس با او همکاری نکرده و در سن ۱۲ سالگی، توپ با چشم او برخورد کرده و به طور کامل بینایی خود را از دست داد.
آندریا بوچلی با تحصیل در مدرسه نابینایان، توانست علاوه بر تسلط به دنیای موسیقی، در تحصیلات خود نیز بسیار موفق شده و مدرک دکترای حقوق خود را اخذ کند‌. علاوه بر پیشرفت او در زمینه حقوق، همچنان در دنیای موسیقی مشتاق‌تر به نظر می‌رسید.
بوچلی در زمینه موسیقی به انداره‌ای از خود توانمندی نشان داد که توانست جوایز متعدد دریافت کند. از جمله افتخارات او، همکاری وی با پاواروتی بزرگ بود. او در جشن هنر سالانه سلطنتی انگلستان، توسط ملکه الیزابت به مراسم دعوت شده و به اجرای برنامه پرداخت.

با تشکر از مجموعه ی سایت«توانیتو»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *